Dobro došli na CREDENZA online!

Srce od gline – Jonathan Adler

”Kada sam počeo, bio sam najprimitivnija osoba koju možete zamisliti. Bili smo tu ja, glina, voda I vatra, bez dalje vizije od posude koju sam tog trenutka pravio. Bio sam jednodimenzionalan, mislio vrlo skučeno.” – Jonathan Adler

Neupućen

Takvi su bili počeci jednog od, što će se pokazati, najtalentovanijeg i najkreativnijeg dizajnera enterijera i kućnog dekora današnjice. Put do njegove slave je bio trnovit, težak i bez sigurne budućnosti i uspeha. Međutim, uz pomoć svojih roditelja, pre svega, svoje upornosti i rada, uspeo je zainteresovati i širu američku publiku za svoju pasiju.

Jonathan je završio fakultet istorije umetnosti i semiotike (umetnosti znakova i njihovih procesa), dok je paralelno pohađao School of Design na Rhoad Island-u gde je pravio grnčariju. Prvi njegovi kontakti sa keramikom su bili na letnjem kampu, gde su ga roditelji poslali sa 12 godina, kada se ljubav ka pravljenju keramičkih figura i posuda rodila.

Nakon završenih studija, zaposlio se u producentskoj kući gde je radio naredne tri godine i bio otpušten zbog, kako kaže, loših etičkih osobina. Imao je 27 godina, bio je nezaposlen i nezaposliv, prema svojim rečima, zbog svojih nepodnošljivih karakternih osobina. Zbog svega toga, ponovo je zavisio od svojih roditelja.

Vraća se svojoj ljubavi, pravljenju keramike, držeći časove keramike noću u zamenu za studio u kojem je mogao raditi preko dana. Gde je i radio, svaki slobodan trenutak.

Narednih godinu dana roditelji su finansirali njegovu strast, dok nije dobio od njih ultimatum koji je podrazumevao prodaju svojih radova ili nalaženju klasičnog posla. Pošto je bio svestan da on nije osoba koja može raditi ni jedan klasičan posao, jedini logičan izbor je da ponudi svoje radove na prodaju i na taj način sebi obezbedi neophodnu egzistenciju, a opet da radi ono što je jedino znao i voleo, pravi grnčariju.

Barneys New York, renomirana robna kuća nastala 1923. godine u New York-u, prepoznala je taj potencijal i otkupila prvu Jonathan-ovu kolekciju, koju je on potpuno spontano ponudio njima jednim pismom, krajem 90-tih godina prošlog veka. 

Taj događaj je potpuno promenio život i buduću karijeru ovog talentovanog dizajnera.

Barneys New York – Jonathan Adler kolekcija, 25. godina saradnje

arneys New York – Jonathan Adler kolekcija, 25. godina saradnje

Njihova kolaboracija se nastavila kroz nadolazeće decenije, gde danas slave 25. godina uspešne saradnje i povodom tog jubileja, Adler je napravio kolekciju koja je izložena u njihovim prodajnim salonima.

Moderni Američki Glamur

Kako je sve počelo i kako je njegov stil postao prepoznatljiv na prvi pogled?

Bio je to niz pokušaja i pogrešaka u pravljenju njemu omiljenih komada, vaza i saksija,  12 sati dnevno u svom malom studiju. Barneys, kao odskočna daska, zasigurno mu je donela mnogo porudžbina što mu je narednih 5 godina života pretvaralo u mukotrpan rad i zalaganje.

Međutim, dugoročno to je bilo neodrživo. Radio je i živeo kao ”One Man Band” godinama i nije stizao nigde, iako je nama to sa strane izgledalo već kao karijera.

Jonathan Adler – Barneys kolekcija 1990-tih

Vrlo brzo uspeva napraviti još jednu manju saradnju, sa poznatim brendom Pottery Barn, za koji je napravio jednu manju kolekciju pastelnih vaza sa karakterističnim reljefom koji i danas koristi na nekim predmetima koje dizajnira.

Jonathan Adler – Pottery Barn kolekcija 1990-tih

Shvativši da na taj način neće uspeti nikada napredovati, nakon godina samostalnog rada, doneo je jednu od najboljih odluka u svojoj karijeri, da proizvodnju grnčarije delegira drugim talentovanim umetnicima. Njih je pronašao u Peruu, gde mu se i danas proizvodi najveći deo keramičkih kolekcija. Takva saradnja mu je omogućila da se posveti dizajniranju novih proizvoda i kolekcija, da se kreativno razvija i postavi svoj pravac i izgled po kojem ga danas poznajemo.

Ideologija kojom se vodio je bila jednostavna. Svaki komad dekora ili nameštaja koji posedujete mora biti glamurozan i zabavan. Humor je jedna od osnovnih karakteristika vezana za njegov prepoznatljiv dizajn, pored kvaliteta i neobičnosti svakog predmeta.

Svoj pravac naziva modernim američkim glamurom, inspirisan raznim predelima, ljudima i predmetima.

Jonathan Adler – Dora Maar i Muse kolekcije, 2020. godina

Skromnost je najveća greška koju ljudi čine

1. Inspiracija

Tokom decenija rada na svojim keramičkim predmetima, oni su poprimali različite oblike i namene, postajali su sve više prepoznatljivi i originalni na tržištu dekorativnog dizajna.

Inspiracije koje su mu koristile u stvaranju ovakvih impozantnih komada je nalazio na raznim mestima, ljudima i predmetima, najviše pod uticajem Bečke Renesanse, pop art-a, umetnosti i muzike. Pošto je završio istoriju umetnosti, odsek za semiotiku, pronalaženje inspiracije mu je olakšavalo naučeno prepoznavanje detalja, pretvarajući lica, dela, predele i osobine u humorističan, bezvremeni i eklektičan stil.

Vrlo često se u njegovom dizajnu mogu videti oči, usne, lica, predmeti iz svakodnevnog života i žargona, savremenih materijala, oblika i boja. Životinje neprirodnih boja i veličina, grandiozno i glamurozno, zlatno i provokativno, na ivici dobrog ukusa ali povrh svega kvalitetno i dopadljivo.

Sa keramike je prešao na tekstil, sa tekstila na nameštaj i rasvetu, a onda je odlučio da dizajnira nekoliko komercijalnih i rezidencijalnih zdanja.

Njegovo najpoznatije delo i dalje ostaje hotel Parkers u Palm Spring-u, ali je uređivao i  mnogobrojne VIP rezidencije koje su skrivene od javnosti, te na žalost, možemo samo nagađati njihove enterijere ili pronaći tek po neku fotografiju na internetu od klijenata kojima privatnost nije toliko skrivena.

2. Parker Hotel - Palm Springs

Parker Hotel u Palm Springs-u je 1950-tih godina, kada je izgrađen, predstavljao simbol glamura i Hollywood prestiža, gde su poznate ličnosti iz sveta filma, mode i muzike pronalazile utočište za svoj šik vikend, odsedajući u ovom luksuznom hotelu na Bevery Hills-u.

Kako Adler kaže, on je i danas zadržao svoj stari šarm, ali mu je potrebno zatezanje, kao i svima u ostalom, malo novih boja i nameštaja, novog glamura i modernih linija. Najistaknutiji deo ovog kompleksa je Gene Autry rezidencija, koja je oličenje svačije fantazije i Palm Springs utočišta.

Istaknuti elementi vile su trpezarija sa Mappa drvenim stolom, vunenim narandžastim stolicama sa detaljima od brasa i ručno tkan tepih.

Parker Hotel – trpezarija, Jonathan Adler

Lobi je karakterističan po pomalo trippy šarama tepiha, nastao prema inspiraciji filma The Shining, gde se u lobiju Overlook hotela nalazi veoma sličan.

Gene Autry rezidencija – lobi, Jonathan Adler

Spavaće sobe karakteriše eklektičan spoj raznih materijala, sa detaljima od ovčije vune kao i neobičnih kreveta od hrastovine. Spoj retro šik materijala zavesa, ručno pravljenih tepiha i predimenzioniranih zidnih dekoracija čini ove prostore dostojne svakog zahtevnijeg gosta naviklog na besprekoran luksuz i kvalitet.

Parker Hotel – spavaća soba, Jonathan Adle

Counter Reformation bar – Parker Hotel, Jonathan Adler

Skriveni bar Counter Reformation koji se nalazi u prizemlju hotela, Adler je restaurirao tek nakon nekoliko godina, a karakterišu ga plišana tirkizna tapacirana vrata, kompletno mesingani enterijer sa ogledalima u kontrastu sa cementnim pločastim podom.

Adler je u ovom hotelu imao svoju premijeru skulptura i instalacija na javnim mestima, napravivši bronzanu bananu, svoj prepoznatljiv simbol, na dvorišnom travnjaku i time postavio temelje za neke nove buduće ideje.

3. Yellowpop i H&M Home kolaboracija

„Kao dizajner i zanatlija, radim sa mnogobrojnim materijalima kako bi oživeo svoju viziju. Međutim, godinama nosim neonsku prazninu u svom srcu, sve do sada.” – izjavio je Jonathan kada je uspostavio saradnju sa Yellowpop-om, brendom koji se bavi dizajniranjem neonskih znakova.

Ova kolaboracija je stvorila 8 prepoznatljivih znakova sa već znanim simbolima Adler-ovog opusa. Tu se nalaze lica, oči i čuveni Atlas.

Sve radove možete pogledati i poručiti na njihovom web sajtu.

Madame neon znak – Jonathan Adler & YP
Atlas Long neon znak – Jonathan Adler & YP

Adler se smatra grandioznim i glamuroznim dizajnerom, neko ko je sve samo ne minimalista. Međutim, prema svojim rečima, on sebe smatra minimalistom koji dolazi do izražaja tek kada dizajnira predmet, sobu ili bilo koji prostor. Ideja kojom započinje proces je potpuno ogoljavanje do krajnjih osnova i na to se sve nadograđuje. Osnova je gola, primitivna i čista.

Smatra da je njegova kolaboracija sa H&M Home prikazala upravo to, minimalni skandinavski izraz, koji nije imao prilike pokazati kroz svoje radove.To je bila prva dizajnerska saradnja H&M Home-a, što je približilo ovog glamuroznog dizajnera novčaniku običnog čoveka, te svi možemo uživati u jastucima, šoljama, vazama i figurama koji nose Adler-ov potpis.

H&M Home kolekcije – Jonathan Adler

Fabrika zabave

U svojoj dugogodišnjoj karijeri, Adler je uspeo stvoriti čitav jedan svet za sebe, u kojem je sve po njegovom, gde se svi snovi ostvaruju i gde boravi svaki trenutak svoga radnog vremena. 

Njegova mala fabrika zabave u SOHO distriktu u New York-u je sve što jedan dizajner može poželeti. Koliko ljudi ima šansu da to sebi stvori? Jonathan Adler je, možemo slobodno reći, čak i prevazišao mnoge po uspešnom i ispunjenom životu, on živi svoj dizajn.

Ovde se nalazi sedište njegove kompanije, administracija, prodajni salon kao i njegov mali studio grnčarije, kojem se on najviše raduje i u kojem najviše vremena provodi. Više desetina talentovanih ljudi koji sa njim rade, kroz smeh i zabavu, a vrlo posvećeno, izvršavaju sve zadatke koje im glavni dizajner i idejni tvorac ove bajke prepusti.

Pri ulasku u kompaniju, odmah možete pretpostaviti da ste ušli u svet koji ne liči ni jednom drugom. Bezbroj komada dekora i nameštaja u veselim bojama, oblici i materijali koje ne viđate u svakom showroom-u u koji uđete.

SOHO HQ Jonathan Adler – Showroom.
SOHO HQ Jonathan Adler – prijemna prostorija
SOHO HQ Jonathan Adler – prostorija za sastanke
Kada prođete pored svih administrativnih prostorija, kancelarije za sastanke i zajedničkih prostora u kojima se zaposleni druže i rade, dolazite do malog studija, pohabanih zidova, razbacanih komada započetih ideja, prašnjav i prljav, u kojem Jonathan provodi svoje dane i danas, nakon 25 godina upravljanja pravom malom imperijom.

SOHO HQ Jonathan Adler u svom malom grnčarskom studiju

Ovde nastaju sve ideje i ovde se pravi svaki prototip proizvoda, njegovim veštim rukama na malom točku za izradu grnčarije. Čudna je i uniforma u kojoj Jonathan radi, uvek bele farmerice, kao zaštitni znak i košulja, bez obzira koliko će se zaprljati toga dana.

Njegov recept za srećan život je da ne shvatate život previše ozbiljno ali da ozbiljno zaprljate ruke.

Kada završi sve svoje ideje za taj dan, prelazi u svoj veseli office, gde ipak vođenje kompanije sa nekoliko stotina zaposlenih prelazi na jedan ozbiljniji nivo, koji shvata vrlo odgovorno, bez obzira na detinjastu ideologiju življenja svakodnevnog života.

SOHO HQ Jonathan Adler – njegova lična kancelarija

Svoj radni dan završava u 7h uveče, kada napušta svoju fabriku zabave i odlazi u velelepni stan u New York-u, gde živi sa svojim suprugom Simon Doonan-om i psom zvanim Foxy Lady.

Greenwich Village Manhattan

Jonathan i Simon su se upoznali pre 25 godina i počeli živeti zajedno u ovom predivnom stanu na Manhattan-u.

Međutim tek pre dve godine su ga renovirali i napravili od njega upravo ono što oni i jesu, glamurozni i ekscentrični, a besprekorno i precizno isplanirani prostor koji dele sa svojim mezimčetom.

U sledećih par slika možete proviriti u privatni svet ovog renomiranog dizajnera i uveriti se da on zaista živi sve svoje modele i stilove. U stanu se mogu naći njegovi najbolji radovi, a ono što nema u slobodnoj prodaji, napravio je sam, za svoj dom.

Zelena fotelja, roza akrilni rog i ručno rađen tepih kao šahovska tabla – Jonathan Adler; Bela sofa – Vladimir Kagan; Klub sto Oko – Jonathan Adler kao i svi ostali dekorativni predmeti u dnevnom boravku

 

Greenwich Village stan – dnevni boravak, Jonathan Adler

Osnova Adler-ovog dizajniranja je bela osnova, sa oštrim kontrastima u oblicima, koje onda ublažava oblim predmetima i rasvetom. Tako u dnevnom boravku možete videti šahovski tepih oštrih ivica, kojem dodaje elemente heksagonalne zidne dekoracije i pepito paterna na foteljama. Kako bi omekšao prostor, uvodi rasvetu velikih oblih površina, a boje postavlja u detaljima kontrastno, kraljevsko plava na tabureima i zidnoj lampi, na suprot masivnim senf draperijama.

Zlatni dekorativni detalji dodaju glamur dok prostor kao celina odiše udobnošću i tipičnom njujorškom dinamikom.

Spavaća soba i Simon-ov radni prostor – Manhattan, Jonathan Adler

Simon i Jonathan poseduju mnogo komada nameštaja i dekoracije koji su nabavili na svojim mnogobrojnim putovanjima, te su za ovo restauriranje našli svoje pravo mesto u njihovom domu.

Spavaća soba je dizajnirana na vrlo sličan način kao i dnevni boravak, osnova je bela na koju su onda kontrastno raspoređeni detalji i komadi nameštaja za udobnu celinu. Vintage krevet je radio dizajner Paul Evans 1970-te, dok je zaglavlje Fornasetti. Kako bi sobi otvorio pogled koji mu nedostaje kroz prozore, iznad zaglavlja su postavljeni akvareli sa očima. Veoma interesantan način otvaranja prostora a odvlačenja pažnje sa nedostataka.

Plava akcentna boja se proteže kroz draperije i fotelju, dok je sa obe strane zidova simetrično postavio slike sa plavim detaljima. Tako zaokružuje osnovnu boju prostorije. Detalji kao što su Ed Paschke skulptura muzičara Sly Stone, ili odsečena glava pevača Prince su vešto raspoređeni kako bi upotpunili konzole i kredence.

Spavaća soba je zaokružena sa poslednjim detaljem, velelepnim Sputnik lusterom koji pleni svojom raskoši.

Kuhinja i lobi – Manhattan, Jonathan Adler

Kuhinja ima klasičan dizajn, sa elementima u zagasito sivoj boji, na kojoj se ističu ručno rađeni okovi prema Adler-ovom dizajnu, kao i staklene police sa zlatnim nosačima. Pločice, zavese kao i detalji od drveta su izvedeni na tradicionalni način kako bi dozvolili dizajnerskim detaljima da se istaknu.

Ono što karakteriše svaku prostoriju su ručno pravljeni tepisi koji se protežu od zida do zida, udobne sofe i fotelje, kao i mid-century stil svakog komada nameštaja i izbora materijala.

Simon-ov radni kutak je takođe dizajniran u ovom stilu sa posebnim akcentom na radni sto i baršunastu notu korištenih materijala. Zagasiti moody zidovi, maslinasta boja koja preovladava sa kontrastima plave koji se protežu kroz celokupan dizajn stana čine ovu prostoriju modernom, funkcionalnom i prijatnom za rad. Takođe se ističu zlatni detalji okova nameštaja kao i luster tradicionalnog stila koji krasi reljefne plafone.

Može još mnogo da se piše o ovom neustrašivom, originalnom i ekscentričnom dizajneru, ali ćemo ovde ipak stati. Jonathan Adler predstavlja inspiraciju, energiju i dela vredna svakog pomena, a njegove ideje će ostati da ulepšavaju naše prostore još mnogo nadolazećih decenija.

Neumoran, talentovan i vredan majstor svoga zanata uspeva da nađe mesto u svačijem srcu, te mu mi ovom prilikom ukazujemo veliki naklon za svaku trunku kreativnosti koju je kod nas probudio i želju da pokažemo lepotu koju ljudi stvaraju.

Hvala!

Komentari

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Vaza kao kućni dekor

Vaza kao emocija Vaze su posebno cenjeni predmeti u svačijem domu, imaju materijalnu i emotivnu vrednost svojih vlasnika i doma jedne porodice. Prenose se sa

Pročitaj više >>
Sekundarno Osvetljenje Main Blog

Sekundarno osvetljenje prostora

Prilikom projektovanja osvetljenja svakog prostora, bilo to kućni enterijer, radni prostor ili komercijalni objekat, svaka prostorija treba da ima tri nivoa osvetljenja. Pored prirodnog svetla

Pročitaj više >>

News
Letter

Vesti o novim proizvodima, trendovima i specijalnim popustima direktno u vašem inbox-u!